De snelweg en het weiland

 In Blog

Pogingen tot innovatie willen nog wel eens stranden, dat merk ik geregeld. De enthousiaste R&D- of projectmanager die de vorige klus zo goed heeft volbracht, wordt tot innovatiemanager benoemd maar druipt na een jaar of twee, drie vol vruchteloze pogingen gedesillusioneerd af. Wat ging er mis?

Om dat uit te leggen gebruik ik vaak de metafoor van de snelweg en het weiland. Bedrijven en organisaties hebben hun processen zodanig ingericht dat hun producten en diensten snel en eenvoudig bij de afnemers terechtkomen. Met andere woorden: over de snelweg. Niks kuilen, hobbels of andere obstakels; nee, zoevend asfalt, liefst over vier fileloze rijbanen.

Innoveren daarentegen vergt een heel ander proces, want innoveren is als rijden over een weiland. Hobbelend van kuil naar losgeraakte graspol, manoeuvrerend tussen ondiepe slootjes en uitgestrekte waterplassen. Ontdekken wat het beste werkt, proberen en opnieuw beginnen, falen en uiteindelijk slagen.

In de operationele organisatie worden mensen afgerekend op ‘return on investment’, ROI. Voor het weiland stel ik een andere ROI voor: return on ideas. Dรกt zouden organisaties en bedrijven moeten faciliteren; met geld, met bemensing. En is een idee dan uitgekristalliseerd en is het rijp om naar ‘de markt’ te worden gebracht, dan wordt het via de invoegstrook van het weiland naar de snelweg geleid. Te vroeg mag dat niet gebeuren, want anders wordt het idee meteen โ€“ als een schuw, aarzelend egeltje โ€“ platgereden. Ach goshie…

Leave a Comment

Contact